Zofona > Zofona Seoul > Stories: English and Dutch > Reisverslagen bezoekers > Vader Christien, Jul 04

Vader Christien, Jul 04

Vader Christien, Jul 04Een opa op reis ...

Op de vroege Zondagochtend 20 Juni 2004 wordt er gebeld, Jitze is haast niet te verstaan : We hebben er een dochter bij en haar naam is Vibeke Naomi, alles
is goed enz. enz. enz. Als je het bericht ontvangt wil je als opa wel meteen op reis. Na nog enkele weken gewacht te hebben was een E-ticket snel geboekt en
op Vrijdag 2 Juli vertrok ik met de City of Johannesburg om 16:50 uur naar Seoul.

Van West naar Oost vliegen betekent een korte nacht,
ik heb nog geprobeerd wat te slapen maar dat lukte
niet zo best. Dan maar lezen en naar buiten staren naar wolkenformaties, de schijnbaar eindeloze bossen van Rusland en vlakten van de Gobi woestijn. Zo gleed ook China onder ons door en werd boven de Gele Zee de daling ingezet naar Incheon Airport waar we, inmiddels was het Zaterdag, om ongeveer 10 uur landden.

Al van ver ziet het stations-gebouw er hyper modern uit met veel ruimte er om heen. Een vliegveld ontworpen voor de toekomst ver buiten de grote stad. Zoals afgesproken stond Jitze mij op te wachten en al heel snel stonden we buiten dankzij een korte rij … Daarna snel naar de auto.

Van Incheon naar Seoul is het nog een flinke afstand rijden. In het begin op de tol-weg heb je nog geen idee van de verkeersdrukte in de stad zelf en van het rijgedrag van de Koreanen. Meerbaans wegen gevuld met auto’s die elkaar links en rechts passeren en over de getrokken lijnen weven naar andere banen is heel normaal en dat vraagt om kommentaar . Het zijn de Zuid Koreaanse merken waartussen je zelden een Europeaan of Japanner ontdekt. Motorfietsen zie je wel vaak met een afgeladen laadbakje achter het zadel. Snel en goedkoop zonder parkeer problemen.

Op alle mogelijke manieren is men hier aan het geld verdienen. Veel kleine werkplaatsjes, handelaren in van alles en vooral veel kraamjes waar men de lokale snacks bakt en verkoopt. Er wordt daar van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat gewerkt en als je dit ziet moet je aan het Nederland van nu denken … Vergeet ook niet de grote ondernemingen waar het “Westen” en zelfs Japan graag mee wil samenwerken. Zuid Korea is een land met een “booming” industrie en handel.

Via een niet meer te beschrijven route door de stad kwamen we in de straat aan waar de familie woont. De poort was nauwelijks open of een klein mannetje, Yde kwam aangerend en even later stond een stralende Christien in de deuropening’ Eenmaal binnen duurde het niet lang of ik kon een lief klein meisje bewonderen, het hoofd- doel van de reis. Yde was meer geinteresseerd in mijn koffer. Die koffer moest maar snel uitgepakt worden waar hij maar al te graag bij hielp, vooral met die kleine pakjes…

De eerste avond kon ik mijn ogen haast niet open houden en zat te vechten tegen de slaap. Het zou nog bijna een week duren voordat ik aan het tijdverschil gewend was. Als je zo als ik voor de eerste keer naar Korea reist neem je je voor om zoveel mogelijk te gaan bekijken, maar ik was er duidelijk op het verkeerde moment / seizoen. Dag in dag uit regen en hoe! Het was danook binnen blijven.

In Seoul kun je heel snel en droog met de ondergrondse reizen maar zelfs lopend onder een paraplue kwam ik doornat aan bij het dichtstbijzijnde station “Hangsun University”. Ik was zeker niet de enige, ik heb er een byzondere herinnering van de geur-combinatie aan overgehouden. Op het eerste gezicht leek het reizen ingewikkeld maar al snel was mij het syteem duidelijk. Belangrijk is wel dat je de naam van het eindstation van de gekozen route weet. Een platte- grond van het netwerk heb je als beginner zeker nodig, die is er ook in het Engels. Vaak vroeg men mij of ik hulp nodig had en werd mij in de stampvolle treinen vriendelijk een zitplaats aangeboden. Ooit was dat eens in Nederland …

Ondanks de hoosbuien heb ik met Christien en Yde per auto toch nog een goede indruk van het centrum en de buitenwijken van Seoul kunnen krijgen. Buitenwijken met enorme flatgebouwen waar millioenen mensen opeengepakt wonen. We bezochten ook enkele supermarkten en zag dat Yde al snel herkend werd door de ver- koopsters en dat hij goed de weg weet naar de visafdeling. Hij kan heel lang geboeid naar de vissen kijken. Het is ook een stad waar je overal militaire objecten ziet, heel begrijpelijk…

Seoul, een stad vol met contrasten. Hoge betonnen / stalen gebouwen met veel glas steken boven de oude stadswijken uit met zo hier en daar een kleurrijke tempel er tussen geklemd. Een mooi voorbeeld vind je naast het Millenium Gebouw. Moderne leiding-techniek zie je naast spinnewebben van electriciteits draden en buizen- stelsels langs de gevels. Licht reclames kom je in alle maten overal tegen.

Van al mijn bezichtigingsplannen is jammer genoeg niet veel uitgekomen. Deze reis was meer een verkenningstocht. Ik kom daarom graag nog eens terug maar dan beter voorbereid met de Lonely Planet gids in de hand. Ondanks het slechte weer heb ik het reuze naar mijn zin gehad en ging met een goed gevoel, een leuk gezin achterlatend, naar Nederland terug.

Woensdag 14 Juli was het zover, Jitze bracht mij naar de luchthaven waar ik weer met de City of Johannesburg en heel toevallig op de zelfde zitplaats om 12:45 uur vertrok naar Schiphol. De zelfde dag om precies 17:00 uur landden we er. Tot mijn grote verrassing rolde mijn koffer als eerste van de band ( priority bagage )… Een uur later was ik weer thuis , nog duf van de lange vlucht . Lieve mensen, bedankt, ik zal deze reis zeker niet vergeten ! Tot ziens.

Bedankt voor het bezoek, Yde was blij met de kadootjes, Vibeke met de kraamvisite en wij met de kaas.